A gyerekek médiahasználati szokásai

digitális eszközök és a gyerekek

A gyerekek a médiára fordított idejük majdnem felét (45%) a televízióra szánják, hiszen számukra ez a legszórakoztatóbb médium, a gyerekek 70%-ának van televíziója a saját szobájában. Az újfajta médiumok, digitális eszközök megjelenése (internet, mobil) nem befolyásolta a TVnézési szokásokat.

A gyerekek az idejük egyötödét töltik rádió- és zenehallgatással. Jelentős erőt képvisel az internet, a gyerekek 24%-a rendelkezik saját számítógéppel, és 18%-uknak internet-hozzáférése is van. A gyerekek médiumokra fordított idejük 12%-át szánják videójátékokra, 49%-uknak van a szobájában ilyen berendezés. 6%-ban DVD-znek, és csupán 1% időt szánnak mobiltelefonjukra. Érdekes dolog, hogy a mobiltelefon mennyire elterjedt a gyerekek között, egyre több gyerek egyre fiatalabb korban rendelkezik mobiltelefonnal, mely során szaporodni fognak a gyerekeket célzó SMS-reklámok

A Kaiser Family Foundation arra vonatkozólag is készített felmérést, hogy vajon a gyerekek mit vinnének magukkal egy lakatlan szigetre. Ennél a vizsgálatnál érzékelhető a számítógép és az internet kedveltsége, mely a vezető helyen áll. Ezt nem sok eltéréssel követi a rádió és/vagy magnó. A válaszadók több mint 10%-a választotta a televíziót és a videójátékot, és csak igen kis részük a könyveket, magazinokat és a videót

Televízió

„A televízió szolgáltatja azt az általános, mindennapos szimbolikus környezetet, amelyben élünk, és amelybe a gyermekek beleszületnek, amelyben élnek és tanulnak egész életük során.” / George Gerbner

A gyerekek legmeghatározóbb médiumát képviseli a televízió. A médiumok közül ezt a formát használják a legtöbben, és a megváltozott életkörülmények hatására a gyerek szabadidejének legnagyobb részét a televíziózás teszi ki. A szülők - kevés szabadidejükből adódóan – kevesebb figyelmet tudnak szentelni csemetéiknek, és kevésbé tudják őket kontrollálni szabadidejük eltöltésében. Az életkor emelkedésével növekszik a televíziózással eltöltött idő mennyisége, és ezzel együtt egyre több információval rendelkeznek. Sőt, az idő múlásával ugyanazon korosztálynál a tévénézés volumene nő (1998-ban a 4-17 évesek átlagosan 3 órát töltöttek tévénézéssel, mára ez a szám majdnem eléri a 4 órát).

A gyerekek azonban csak 9 éves korukban lesznek elég érettek a tévénézéshez, ekkor gondolkodnak el a mondanivalón, és keresik kérdéseikre a választ. Az összlakossághoz viszonyítva, csak a nyugdíjas korosztálynál néznek kevesebbet TV-t, tehát körülbelül ugyanannyit tévéznek, mint a felnőttek. Azonban az össztévénézés volumenétől jelentősen eltér a 4-17 éves korosztályé. Az átlag szerint 8-9 órakor nézik legtöbben a televíziót, azonban a gyerekek általában az iskolakezdés előtt, és az iskolából való hazatérés után tévéznek a legtöbb időt. A nézettség 10-15%-át szolgáltatja a 4-17 éves korosztály.

Internet

Az Internet használata rohamosan terjed, egyre többen és egyre fiatalabb korban rendszeresen használják. Az életkor növekedésével egyre többen és többet használják. A 6- 7 éves korosztály 34%-a, míg a 8-9 éves korosztály 51%-a szörfözik a neten az Európai Unió Eurobarometer 250 “Safer Internet” címen megjelenő kutatása alapján.

Az internet-felhasználók közül a gyerekek legnagyobb része rendelkezik otthon internethozzáféréssel, és majdnem ugyanennyien az iskolában férnek hozzá. Sokan a barátaiknál vetik bele magukat a virtuális térbe, és elenyészően járnak könyvtárba vagy internet kávézóba netezni.

Digitális eszközök és a gyerekek

A digitális eszközök megjelenése miatt egyre több gyermeknek adódnak problémái. Sajnos a kutatások azt igazolják, hogy a kicsik túl sok időt töltenek a digitális eszközök mellett. Egyre kevesebb gyerek olvas könyvet és újságot. A TV, számítógép pedig függőséget okoz és negatív hatással van a beszédkészségük fejlődésére.

forrás: Nagy Tünde: A reklám hatása a 6-9 éves korosztályra